dimarts, 29 d’abril del 2014

... no la confonguem amb el flaix

Ja fa molts dies de la petició del Parlament de Catalunya al Congres de diputats.
Crec que des d’aquí es va anar amb un esperit constructiu. Amb ganes de dialogar, però per dialogar, cal saber baixar les defenses, obrir les portes de casa i oferir calidesa humana. I és evident que els d’allà això no ho van fer. Fins i tot el to d’algun/a diputada deixava entreveure que semblava que nosaltres fóssim molt dolents. Com si fos pecat demanar poder decidir. I  el pecat no és una taca que hem de netejar. El que hem de fer és demanar perdó i reconciliar-nos, no anar a la tintoreria del japonès a la volta de la cantonada .
Segurament els membre del nostre parlament deurien sortit força dolguts. Tot i que el dolor no és una virtut en si mateix, però pot ser virtuós la manera d'assumir-lo. I ells crec que van sortir amb el cap ben alt per una feina ben feta. Si als fanàtics anticondons volen posar al món (Catalunya) dins d'un condó no anem gens bé.
Si sempre, per construir, tendim a voltejar i trepitjar, com fundarem alguna cosa sòlida?
No sempre és fàcil escoltar. A vegades és més còmode fer-se el sord , posar-se els cascs per no escoltar a ningú. Amb facilitat canviem l'escolta pel mail, el missatget i el xateig, i així ens privem d'escoltar la realitat de rostres, mirades i abraçades .
Malgrat tot, continuo pensant que és possible construir una nova civilització centrada en l'amor i la vida. Perquè ningú sap estimar, aprenem cada dia . Estimar és molt més que sentir de tant en tant una tendresa o una emoció! És tot un desafiament a la creativitat! Només ens cal ganes –moltes-, il·lusió –incansable-, temps –i molt i saber-lo gaudir- perquè el temps és experiència , sí, però només quan es dóna l'oportunitat de fer experiència de l'experiència (una precisió: "prendre’t temps" no és el mateix que "deixar-lo passar".)
I sobretot que ens deixin decidir.
I poder saber finalment la veritat, si som quatre arreplegats que estem per la independència o realment és tot el poble que la vol.
On és la veritat hi ha la llum, però no la confonguem amb el flaix .


(Nota final, les frases en cursiva no són meves, son del Papa Francesc, tretes del llibre Recen por mi PAPA FRANCISCO en sus palabras, de Julie Shwietert Collazo y Lisa Rogak, editorial Aguilar 2013)

dimarts, 22 d’abril del 2014

Sant Jordi 2014


"Quant estàs satisfet d'allò que ets, allà et quedes, i no arribaràs mai a ser allò que no ets. Camina sempre, sempre endavant. Donem gràcies pel camí recorregut i sentim-nos responsables del camí que resta."


No són paraules meves, però no us revelaré fins al final qui les va escriure. Però són una gran veritat, ens passa sovint quan estem satisfets amb el que teníem, i potser no ha acabat de caminar prou endavant ... i acabem quedant-nos allà, on estàvem i no era on volíem arribar.

Ens podem sentir cofois de la gran manifestació del 2012, de la via del 2013, de la gigafoto del 2014, però em d'anar amb compte de no quedar-nos amb això. No arribarem a ser allò que molts volem: la independència, o si més no, que ens deixin opinar en les urnes, i entre tot el poble català decidir.

Sí, hem de donar gràcies de tot el que hem fet fins ara i tot el que d'altres estan fent. Però hem de ser corresponsables i posar-hi tots el nostre granet de sorra en el camí que encara ens resta.

Demà és Sant Jordi, dia laboral, tots el que tenim feina treballarem, els que no el meu desig de què ben aviat en trobin una i que estigui justament pagada (no com els pobres treballadors del FNAC), però tots segur que podem trobar un moment o altre per anar a voltar, mirar llibres, comprar una rosa (si la butxaca ho permet) i de gaudir del dia del nostre sant patró. Una manera de celebrar la festa: portar l'estelada, penjar-la al balcó, regalar-la a qui no en té, però no se la compra perquè és molt cara (n'hi ha d'aquests, que els catalans sí tenim fama de garrepes per alguna cosa serà!).

El meu desig d'una bona festa de Sant Jordi a tots i totes.

Ah, per cert, ho oblidava. La frase del principi és de Sant Agustí, d'un dels seus sermons. Ell dóna gràcies a Déu pel camí recorregut. De fet és una frase que podria ben bé resumir una mica la seva vida. No és va conformar amb allò que tenia i va caminar responsablement tota la seva vida.

dimarts, 8 d’abril del 2014

Un granet de sorra

L'altre dia va ploure, i els homes del temps ens van fer saber que el fang que havia plogut no eren res més que 50.000 tones de sorra que venien de l'Àfrica. Aquest fet em va dur a proposar als meus alumnes el una classe de llengua que fessin un escrit tot imaginant-se que eren un granet de sorra del desert i que havien vingut a parar a Barcelona amb la pluja. vaig quedar molt sorprés de tot el que van arribar a escriure i expressar. Això em va fer també pensar a mi i les meves neurones es van posar a fer tot una sèrie de paral·lelismes amb els seus escrits. 
Una de les idees que em va venir al cap és en els immigrants que creuen l'estret com poden i amb més pena que glòria aconsegueixen arribar fins aquí o fins allà, el lloc potser ara és el de menys, igual que un granet de sorra que està tan tranquil prenent el sol al mig del desert i de cop i volta una ventada se l'endú i enceta un tortuós viatge pel cel amb el ris de què en qualsevol moment s'aturi el vent i caigui en mig del mar i desaparegui per sempre.
Però el granet de sorra arriba amb els núvols i l'aigua. I què li passa? Doncs exactament el mateix que a molts immigrants. No és benvingut, molesta, embruta, fa nosa, emprenya perquè hauré de portar el cotxe a rentar, o tornar a rentar la roba que havia estés, això si no acaba sent escombrat i apa, a les escombraries.
Suposo que veieu el paral·lelisme, oi?
I ens omplim la boca dient que un granet de sorra fa una muntanya...
Són les coses que tenen les paraules, que de vegades són positives i de vegades no ho són.
Potser és per això que aquella frase de "més fets i menys paraules" té sentit.
La sorra hauria de ser sempre bonica, encara que de tant en quan ens embruti molt.

dissabte, 5 d’abril del 2014

II Assemblea General Ordinària (ANC)

Inici de l'assemblea. 
Benvinguda i una nota d'humor crític, d'aquell que tant ens agrada.

I comencem l'assemblea de veritat ...

Escoltant les esmenes ...

i votant-les ... visca la democràcia! 

L'estelada sempre present 

i Europa també! (ens recolzaran?) 

Quin goig veure el Tàrraco Arena ben ple de socis 
de l'Assemblea Nacional Catalana que han vingut 
per cridar ben fort que estem preparats per encarar aquest 2014 tan decisiu!

OMPLIREM LA DIAGONAL I LA GRAN VIA FENT LA V de Via, Votació i Victòria

I ara, a seguir treballant.

dimecres, 2 d’abril del 2014

Gigafoto


Ha arribat l'hora de desmuntar totes les incorreccions que s'han dit de la via. Jo a la foto hi conto 18 persones, contem-ne només 15, si multipliques per 107.038 fotografies, això vol dir ... 1.605.570 de persones!!! I no hi ha figurants de cartró!!!!

I, curiosament, totes aquestes persones no volen una guerra civil, sols volen poder dir democràticament el que pensen. I un cop ho hagin dit, acceptar el que diguin les urnes, igual que acceptem tenir Artur Mas de president, perquè les urnes el van triar, o acceptem en Mariano perquè les urnes així el van triar. Si acceptem les normes democràtiques per a tenir el poder, també les hem d'acceptar per deixar opinar al poble en temes tant importants com és la sobirania. Ah! i quan en un matrimoni un dels dos es vol separar (CAT-SPAIN), la decisió de fer-ho és d'un (CAT) i per molt que l'altre digui que no (SPAIN) si un es vol separar (CAT)... per això hi ha la justícia (TC) i per si de cas per ajudar en aquests casos més difícils (TRIBUNALS INTERNACIONALS) ...


dijous, 6 de febrer del 2014

Per un país de tot, l'escola en català!

Si fossis metge, t'agradaria que vingués un jutge i et digués que perquè algú ho ha reclamat a partir d'ara no receptaràs més aixoetcuraratil i hauràs de receptar estotecuraratil?
Si fossis infermera,  t'agradaria que vingués un jutge i et digués que perquè algú ho ha reclamat a partir d'ara en comptes de punxar al braç esquerra ho has de fer sempre en el dret?
Si fossis mecànic, t'agradaria que vingués un jutge i et digués que perquè algú ho ha reclamat a partir d'ara en comptes de fer servir oli sempreapunt haguessis de fer servir siempreapunto?
Si fossis dentista, t'agradaria que vingués un jutge i et digués que perquè algú ho ha reclamat a partir d'ara no pots treure més queixals del seny i hauràs d'empastar i arreglar les del "juicio"?
Si fossis dependent d'un super, t'agradaria que vingués un jutge i et digués que perquè algú ho ha reclamat a partir d'ara no poguessis vendre més olidecasanostra i haguessis de vendre aceitedeallí?
Podria seguir fent una llista llarga i llarga.
Jo sóc mestre, i no em sembla gens bé que un jutge vingui i em digui com haig de fer les classes. On queda la llibertat de càtedra que defensa "la constitución". 
Per què uns pares que no estan d'acord amb el procés independentista que està seguint un ampli sector de la societat decideixen involucrar el seu fill en aquest recambolesc periple de denúncies, quan (és una suposició) segurament estan contents amb l'educació que està rebent el seu fill? Que serà d'aquest alumne a la llarga?
I el jutge? amb qui s'ha assessorat per fins i tot dir quan temps s'ha de dedicar a la llengua castellana? Que no coneix la llei actual d'educació? O és que ja ens mana implantar la LOMCE?
Davant d'aquesta situació un primer pas és mostrar el nostre descontentament i el nostre recolzament. Com? Doncs dilluns tots al TSJC!

diumenge, 2 de febrer del 2014

La LOMCE...

M’he acabat de llegir la nova llei d’educació.
Abans de res, deixar clar que atenent que encara no podem decidir per nosaltres mateixos quina educació volem pel nostre país, no ens queda un altre remei que complir les lleis d’educació del país al que no pas per grat en formem part. Però cal recordar que la Generalitat té transferides totes les competències en educació, per tant, se suposa que la llei hauria de ser un gran marc referencial i la Generalitat és qui hauria de, a partir d’aquests mínims, desenvolupar la llei a Catalunya. És a dir, la Generalitat ha de decidir (que en certa manera som nosaltres ja que qui governa ho fa perquè així ho ha volgut la majoria dels que hem exercit el nostre dret democràtic de  decidir qui volem que ens governi) els continguts, els currículums, els horaris, com  organitzar l'ensenyament, quantes hores dediquem a altres llengües que no sigui el català i sobretot, quina educació volem.
Una lectura de la llei fa que t’estiris els cabells més d’un cop.
Per començar fa una definició de l’educació que déu ni do. Entén l’educació com un factor depenent dels processos econòmics i que cal enfocar-la cap els resultats. Per tant, la crisis actual no ha canviat res, hem d’educar segons els principis econòmics que han provocat la crisi (quin avançament!!!). Podem arribar fins i tot a entendre que tracta als alumnes com unes mercaderies que cal fer cada cop millors perquè així a la llarga seran bones per l’economia del país.
Seguint amb l’anàlisi, resulta que hi hauran proves externes cada tres anys (si fa o no fa). Tots sabem que passa amb l’avaluació externa (si no es fa ben feta). Sí l’avaluació no és positiva els centres seran “penalitzats” (criteri d’economia: si compleixes objectius premi, sinó compleixes, retallada). Que acabarà passant...? Que prepararem els alumnes per a superar uns exàmens i oblidarem altres coses potser més importants. Preparar alumnes per a superar una prova no és aprendre.
Marca com a ensenyament bàsic l’Educació Primària, l’ESO i la Formació Professional bàsica. Segons la constitució els ensenyaments bàsics han de ser gratuïts. La resta no cal. Així, amb una llei, s’estalvien tota l’Educació Infantil, el Batxillerat, els graus mitjans i superiors, els règims especials....
Ara em centraré en l’Educació Primària, que és la que conec i de la que puc parlar amb coneixement de causa. Primer de tot destacar que desapareix el “Coneixement del medi” i apareix les ciències de la Natura i les Ciències socials, que corren el risc de ser assignatures on “la memòria” sigui el que més es treballarà, i que, com molts sospitem, serviran per explicar una història, una geografia i una natura concreta, i segurament deixant molt poc marge per explicar moltes altres coses. I la presència de l’assignatura de català només un 10 %, això si no ve un jutge i t’ho canvia.
Hi ha també un retrocés en tot el que fa referències a les intel·ligències múltiples i les capacitats amb les assignatures troncals i de coneixement, que són les importants, les que dediquem més temps, les que avaluarem, les que diran si un alumne val o no. Sembla com si la llei no donés importància a la música, la plàstica, l’educació física... Això si, la religió, per si de cas, ens recorda que l’hem de fer (tots sabeu que sóc cristià i que crec que s’ha d’ensenyar religió a l’escola, però sobretot perquè cal educar també la intel·ligència espiritual i aquesta assignatura pot ser un bon espai per a fer-ho, però no l’únic, per tant és normal que les escoles cristianes facin l’assignatura de religió, però d’aquí a obligar per llei que totes les escoles han d’oferir-la... crec que s’han passat tres pobles)
A l’acabar la Primària, pam! Amb dotze anyets a fer una revàlida, que tot i no ser eliminatòria, si que constarà en l’expedient. I aquesta prova serà per a tots els alumnes iguals, per tant fem un pas enrere. Deixem de tractar els alumnes en concret, segons les seves característiques personals, ja que tots han de passar pel mateix sedàs. El pitjor a 4t d’ESO, que serà el 30% de la nota del títol de graduat!
Des de l’arribada de la democràcia a Espanya ja hem tingut un munt de lleis, i moltes no han acabat de funcionar sobretot perquè no s’ha invertit en elles. Comparem-nos amb Finlàndia (“Morirem mirant Finlàndia que deia el Doctor Torralba).
Però no cal anar tant lluny, a principis del segle passat a Catalunya hi havia molt grans i bons pedagogs. Per què no els rellegim i escoltem una mica més?
La llei diu moltes més coses, com ara més poder als directors, ser director serà fer “carrera”, i serà un empresari que ha de fer funcionar “la fàbrica”. Parla també del consell escolar (pots comptar que en quedarà d’ell).
Res tu, que un no pot fer-se un vestit a mida i després pretendre que tothom se’l posi.

Jo ho tinc clar, fa temps em vaig manifestar demanant als polítics el dret a poder decidir amb qui volem estar. El president Mas ens va escoltar, i amb el recolzament de tots els que érem a la manifestació, a la Via Catalana i a tants i tants actes ha decidit tirar endavant. Ara cal fer el mateix, demostrar el nostre enuig vers aquesta llei, fer-li saber a la consellera i que sigui valenta, crec que tindrà el suport de molts i molts docents.